منظور از این‌ قاعده فلسفی که «اصل اعداد بسیط است و از وی بی‌نهایت عدد پدید می‌آید» چیست؟

دسته: باید بدانیم , گنجینه پاسخ‌ها
بدون دیدگاه
پنجشنبه - 20 دی 1397

آنچه به طور خلاصه می‌توان در ارتباط با این قاعده گفت آن است که از نظر حکیمان، «واحد» عدد نیست، بلکه پدید آورنده عدد است؛ «عدد» چیزی است که قابل شمارش بوده و از آحاد و یکان‌ها تشکیل شده باشد؛ بنابر این، «واحد» نمی‌تواند «عدد» باشد. از سوی دیگر عددی که از «واحد» پدید می‌آید محدود نیست؛ زیرا با اضافه کردن واحد به هر مرتبه از مراتب عدد به مرتبه بالاتر می‌توان رسید؛ بنابر این از «واحد» بی‌نهایت «عدد» پدید می‌آید.[۱] البته بی‌نهایت در این‌جا به معنای بی‌نهایتی است که انتهایی برای آن متصور نیست، نه آنکه در واقع و بالفعل، بی نهایت عدد وجود داشته باشد.

حتما بخوانید :   فلسفه نام‌گذاری کتاب شفاء و قانون ابن‌سینا چیست، در حالی‌که باید بر عکس باشد؟

[۱]. ر. ک: حسن زاده آملى، حسن، ‏رساله وحدت از دیدگاه عارف و حکیم‏، ص ۲۹ – ۳۱، تهران، فجر، چاپ اول‏، بی‌تا.‏

لینک کوتاه جهت انتشار در شبکه های اجتماعی: https://www.yadali.ir/?p=107
توجه : «مطلب شما را با نام خودتان منتشر می کنیم»
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

» پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
» پیام هایی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهد شد.
» قرارگاه مجاهدان مجاز به ویرایش ادبی نظرات شما سروران است.
» دیدگاه های ارسال شده توسط شما، در ابتدا توسط قرارگاه مجاهدان بررسی و سپس منتشر خواهد شد.