در نماز جماعت صف چگونه تشکیل می شود؟ آیا حرکت در نماز آن را باطل می کند؟

دسته: فقه و احکام , گنجینه پاسخ‌ها
بدون دیدگاه
پنجشنبه - 20 دی 1397

درباره مسئله ای شما با آن برخورد کرده اید (تشکیل صف نمازجماعت)، در کتاب های فقهی آمده است:
۱. مأموم نباید جلوتر از امام بایستد.[۱]
۲. مستحب است که مأموم، اگر یک نفر مرد است، در جانب راست امام[۲] و بنابر احتیاط واجب قدری عقب تر از امام بایستد و اگر چند نفر باشند، پشت سر امام قرار گیرند.[۳] و به صورت کلی، ایستادن در طرف راست صفها از طرف چپ افضل است.[۴]
اما در پاسخ به این سؤال که آیا عمل مأموم دوم که باعث حرکت مأموم اوّل در نماز شده، موجب ابطال نماز او شده است یا نه، باید گفت: کاری که صورت نماز را بر هم زند نماز را باطل می کند؛ مثل دست زدن و به هوا پریدن و… .[۵]
مرحوم سید محمد کاظم طباطبایی یزدی می گوید[۶]: در حال نماز، راه رفتن به طورى که استقبال به قبله[۷] درست باشد، دو سه قدم، بلکه بیشتر هم ضرر ندارد؛ چون به این مقدار، فعل کثیر محسوب نمى‏شود. با این که مناط، کثرت نیست بلکه محو صورت نماز است و به این مقدار، بلکه أزید (بیشتر) نیز محو حاصل نمى‏شود، مع ذلک، جمله اى از اخبار دلالت دارد بر جواز آن.[۸]
پس در نماز جماعت، حرکت به مقدار کم برای این که صف نماز جماعت مرتب شود و یا این که جا برای ایستادن دیگری باز شود، اشکالی ندارد.
در ذیل به پاسخ کتبی دفاتر مراجع تقلید توجه فرمایید:
دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی (مدظله العالی):
اصل این کار اشکالی ندارد مشروط بر اینکه در موقعی که مأموم کمی عقب تر می آید امام مشغول ذکر نباشد.
دفتر حضرت آیت الله العظمی بهجت (مدظله العالی):
اظهر جواز مساوات با امام در موقف است اگرچه احوط و افضل تقدم قلیل امام است.
دفتر حضرت آیت الله فاضل لنکرانی (ره):
اقتدا به صورت مذکور صحیح است و مستحب است اگر مأموم یک نفر است بهمین صورت باشد. و اگر چند نفرند تمام آنها پشت سر امام بایستند.

حتما بخوانید :   دست‌فروشانی در مسیر رفت و آمد عمومی بساط می‌کنند. اگر در حال عبور به صورت غیر عمدی خسارتی به آنان وارد کنیم، آیا ضامن هستیم؟

[۱]. تعدادی از فقها از ایستادن به صورت مساوی هم منع کرده اند، نک: توضیح المسائل مراجع، ج ۱، ص ۷۸۱ و ۷۸۲، م ۱۴۳۲.
[۲]. بعضی از فقها به این استحباب در رساله های عملی خود تصریح کرده اند، نک: همان.
[۳]. نک: همان، الوسیلة إلى نیل الفضیلة، ص ۱۰۷؛ جامع عباسى و تکمیل آن (محشى) ج‏۱، ص ۹۶.
[۴] . اسحاق فیاض، محمد، رساله توضیح المسائل، ص ۲۰۴، قم، انتشارات مجلسى، اول، ۱۴۲۶ ه‍ ق.
[۵]. نک: همان، ص ۶۲۸، م ۱۱۵۱.
[۶]. سید محمد کاظم طباطبایی یزدی، سؤال و جواب، ص ۴۷ (نرم افزار جامع الفقه).
.[۷] روبروی قبله بودن.
.[۸] وسائل الشیعة، ج ۴، ص ۱۲۷۹، روایت ۱ و ج ۵، ص ۴۴۳، باب ۴۳، ابواب صلاة الجماعة؛ من لا یحضر، ج ۱، ص ۲۷۷، روایت ۸۵۱ و ج ۱، ص ۴۹۴، روایت ۱۴۲۱؛ الکافی، ج ۳، ص ۳۱۶ و ۳۸۵ و ص ۲۷۲؛ تهذیب الأحکام، ج ۳، ص ۲۷۵، روایت ۱۱۹.

حتما بخوانید :   جایگاه فقهی و حقوقی مجمع تشخیص مصلحت نظام چیست؟

 

منبع : اسلام کوئست

لینک کوتاه جهت انتشار در شبکه های اجتماعی: https://www.yadali.ir/?p=216
توجه : «مطلب شما را با نام خودتان منتشر می کنیم»
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

» پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
» پیام هایی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهد شد.
» قرارگاه مجاهدان مجاز به ویرایش ادبی نظرات شما سروران است.
» دیدگاه های ارسال شده توسط شما، در ابتدا توسط قرارگاه مجاهدان بررسی و سپس منتشر خواهد شد.