آیا نوشتن زیارت نامه برای امام خمینی ره بدعت نیست؟

دسته: باید بدانیم , گنجینه پاسخ‌ها
بدون دیدگاه
جمعه - 21 دی 1397

بدعت یعنی چیزی را که از دین نیست در دین وارد کنند و به اسم دین معرفی کنند. چنین عملی حرام است، اما اگر چیز تازه ابداع کنند و بدون این که بخواهند آنرا به دین منتسب نمایند بدعت نخواهد بود .

بعد از رحلت حضرت امام خمینی (ره)، عده ای از علاقمندان و شیفتگان عرب زبان ایشان زیارت نامه ای برای ایشان نوشتند (که حاوی ویژگی های ایشان و دعاهایی در حق آن مرد بزرگ است) تا کسانی که مرقد ایشان را زیارت می کنند با این کلمات خاطره زحمت ها و مجاهدت های آن مرد بزرگ را زنده کرده و برای ایشان از خداوند طلب اجر و پاداش کنند. این متن هم اکنون در کنار مرقد ایشان نصب شده است و هیچ کس ادعا ندارد که از قبیل زیارت نامه ها و دعاهای مفاتیح و از ائمه (ع) رسیده است، بنا بر این بدعت نیست؛ زیرا هیچ گونه انتسابی به پیامبر(ص) یا ائمه معصومین(ع) ندارد. در پایان، باید به موارد ذیل اشاره کرد:

حتما بخوانید :   عَشریه یا عُشریه چیست و کدام تلفظ صحیح است؟

۱. هیچ ایرادی ندارد که افراد عادی هم متنی را به عنوان زیارتنامه نوشته و در مزارهای مختلف نصب کنند به شرط آنکه اولا آن را به معصومان منتسب نکرده و ثانیا عبارات دروغ و خلاف واقع در آن به کار نبرند.

بیشتر زیارتنامه هایی که بر مزار امامزاده های مختلف در شهرهای گوناگون وجود دارد، از همین نوع می باشد و مستند حدیثی ندارد.

۲. اگر چه دست بردن در کتاب دیگران، صحیح نبوده و نباید مطلب جدیدی را به آنها اضافه کرد، اما ایرادی ندارد که یک ناشر در پایان و یا حاشیه یک کتاب، مطالب جدیدی را بیان کند که البته، باید اضافه کردن مطالب جدید به شیوه ای باشد که با متن اصلی نگارنده، اشتباه نشود.

حتما بخوانید :   چرا تقلید از مجتهد میت، جایز نیست؟

در همین راستا، در چاپ های مختلف، ملحقاتی به کتاب مفاتیح افزوده شده که اثر مؤلف آن نیست و بیشتر استفاده کنندگان از این کتاب شریف نیز بر این مطلب واقفند.

۳. با این وجود، ما تا کنون به چنین مفاتیحی که زیارت نامه ای را جهت حضرت امام خمینی(ره) در آن درج کرده باشند، برخورد ننمودیم و شما نیز آدرسی از ناشر و محل نشر آن اعلام نکردید تا بتوانیم به صحت و سقم آن، پی ببریم.

برای آگاهی بیشتر از حقیقت بدعت رجوع کنید به :

۱. سوال ۲۲۲۱ (سایت: ۲۳۶۳)، نمایه: معنای بدعت و آثار آن.
۲. سؤال ۱۳۲۴ (سایت: ۲۲۴۸)، نمایه: معنا و ملاک بدعت.
۳. سؤال ۱۸۷۸ (سایت: ۲۰۰۲)، نمایه: بدعت و ملاک آن.

حتما بخوانید :   آیا طبق نظر آیت الله خامنه ای، حضور زن آرایش کرده در اجتماع و معرض دید نامحرم، جایز است؟

 

منبع : اسلام کوئست

لینک کوتاه جهت انتشار در شبکه های اجتماعی: https://www.yadali.ir/?p=287
توجه : «مطلب شما را با نام خودتان منتشر می کنیم»
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

» پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
» پیام هایی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهد شد.
» قرارگاه مجاهدان مجاز به ویرایش ادبی نظرات شما سروران است.
» دیدگاه های ارسال شده توسط شما، در ابتدا توسط قرارگاه مجاهدان بررسی و سپس منتشر خواهد شد.