چرا مرحوم شیخ عباس قمی در « مفاتیح الجنان »، دعاهای هر روز هفته را از روز یکشنبه آغاز کرده است؟
قرارگاه سایبری مجاهدان// در منابع روایی و دعایی کهن، دعاهای روزهای هفته، از روز جمعه شروع شده است.[۱] اما درباره اینکه چرا در مفاتیح الجنان ، از روز یکشنبه شروع شده است، شاید این موضوع به صورت کاملاً اتفاقی بوده و یا شاید بتوان علت را اینگونه گفت که: بنا بر برخی روایات(هرچند ضعیف)، خدا خلقت هستی و یا خلقت بشر را از روز یکشنبه شروع کرده، و خلقت شش روز طول کشیده، و در آخر روز جمعه به پایان رسیده است.[۲] پس روز شنبه، خلقت، قطع و تمام شد؛ همانطور که «سبت» که نام روز شنبه است، در لغت به معنای تمام شدن خلقت است.[۳]
البته همانگونه که در ابتدای پاسخ گفته شد، نتوانستیم دلیل قطعی برای پاسخ به این پرسش بیابیم و به همین دلیل، امکان اتفاقی بودن آنرا مردود ندانستیم.
البته شیخ عباس قمی در بخش زیارتهای هفته، از شنبه آغاز کرده است نه جمعه، که شاید به جهت شروع کاری مردم باشد.
[۱]. ر. ک: طوسى، محمد بن الحسن، مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، ج ۲، ص ۵۰۱، بیروت، مؤسسة فقه الشیعة، چاپ اول، ۱۴۱۱ق؛ کفعمى، ابراهیم بن على، البلد الأمین و الدرع الحصین، ص ۸۳، بیروت، مؤسسة الأعلمی للمطبوعات، چاپ اول، ۱۴۱۸ق.
[۲]. ر. ک: قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر القمی، ج ۱، ص ۳۲۲، قم، دار الکتاب، چاپ سوم، ۱۴۰۴ق؛ علم الهدى، على بن حسین، أمالی المرتضى، ج ۱، ص ۳۳۸، قاهره، دار الفکر العربی، چاپ اول، ۱۹۹۸م؛ جلال الدین سیوطی، عبدالرحمن بن ابی بکر، الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج ۳، ص ۹۱، قم، کتابخانه آیة الله مرعشی نجفی، ۱۴۰۴ق.
[۳]. ر. ک: ازهرى، محمد بن احمد، تهذیب اللغة، ج ۱۲، ص ۲۶۸، بیروت، دار احیاء التراث العربی، چاپ اول، ۱۴۲۱ق؛ ابن فارس، احمد بن فارس، معجم مقاییس اللغه، ج ۳، ص ۱۲۵، قم، مکتب الاعلام الاسلامی، چاپ اول، ۱۴۰۴ق.
منبع : اسلام کوئست
