مزد گرفتن در برابر انجام حجامت چه حکمی دارد؟

دسته: فقه و احکام , گنجینه پاسخ‌ها
بدون دیدگاه
دوشنبه - 24 دی 1397

به گزارش قرارگاه سایبری مجاهدان، در مسئله اجرت گرفتن حجامت و کسب درآمد از این‌راه،[۱] روایات متعارضی وجود دارد.
الف) برخی از روایات، مزد گرفت برای حجامت کردن را به صورت مطلق جایز می‌دانند؛ مانند:
۱. امام باقر(ع): «شخصی از قبیله بنی‌بیاضه پیامبر(ص) را حجامت کرد. اگر مزد گرفتن برای حجامت کردن حرام بود، پیامبر(ص) مزدی برای حجامت پرداخت نمی‌کرد».[۲]
۲. حنان بن سدیر نقل می‌کند که فرقد حجّام از امام صادق(ع) پرسید: آیا مزد گرفتن برای حجامت کردن کراهت دارد؟ امام(ع) فرمود: «از درآمد خودت ( بابت حجامت ) بخور، و صدقه بده، و حج به جا بیاور و ازدواج کن؛ زیرا پیامبر(ص) به شخصی که ایشان را حجامت کرد، مزد داد و اگر این‌کار حرام بود، پیامبر(ص) آن‌را انجام نمی‌داد…».[۳]
۳. امام صادق(ع): «استفاده از درآمد حجامت اشکالی ندارد».[۴]
ب) در طرف مقابل، برخی از روایات مزد گرفتن برای حجامت کردن را مصداق «سحت»[۵] بیان کردند.
۱. امام علی(ع): «کسب درآمد از حجامت یکی از اقسام سحت است».[۶]
۲. امام صادق(ع): «مزد گرفتن برای حجامت، یکی از اقسام سحت است…».[۷]
در ارزیابی و جمع‌بندی بین این روایات، باید گفت روایاتی که گرفتن مزد حجامت را منع کرده‌اند، روایات اندکی هستند و توان معارضه در برابر روایات دسته اول را ندارند؛ لذا حمل بر کراهت می‌شوند.[۸] و این کراهت نیز بیشتر ناظر به زمانی است که مبلغ خاصی را برای انجام حجامت شرط کنند؛ لذا امام باقر(ع)میفرماید : گرفتن مزد از راه حجامت کردن تا زمانی‌که شرط نکنند، اشکالی ندارد.[۹]
در همین راستا، برخی از اساس، قائل به عدم کراهت گرفتن اجرت در صورت شرط نکردن هستند.[۱۰]

حتما بخوانید :   کنیه «أبو عبدالله» و «أبو الحسن» که در روایات وجود دارد، اشاره به کدام یک از ائمه(ع) دارد؟

[۱]. « حجامت درمان هر درد »، ۸۷۰۰۸؛ «ارتباط کاهش و افزایش خون در هلال ماه با آداب آمیزش در روایات»، ۳۰۵۱۸؛ «پیامبر(ص) و پرتاب کردن خون به آسمان و خوردن خون حجامت توسط عبدالله بن زبیر»، ۸۶۴۴۹؛ «دور کردن شپش از نگاه روایات»، ۴۰۲۶۵.
[۲]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج ۵، ص ۱۱۶، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ق.
[۳]. همان، ج ‏۵، ص ۱۱۵ – ۱۱۶.
[۴]. همان، ج ‏۵، ص ۱۱۶.
[۵]. سحت در لغت به معنای نابودی، تباه شدن و… و در اصطلاح به معنای کسب مال از راه غیر مشروع. ر. ک: ۱۴۵۷۱.
[۶]. کوفی، محمد بن محمد اشعث، الجعفریات (الأشعثیات)، ص ۱۸۰، تهران، مکتبة نینوی الحدیثة، چاپ اول، بی تا.
[۷]. کافی، ج ‏۵، ص ۱۲۷.
[۸]. شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، محقق، موسوی خرسان، حسن، ج ۶، ص ۳۵۶، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ق.
[۹]. کافی، ج ‏۵، ص ۱۱۵.
[۱۰]. شهید ثانی، زین الدین بن علی، الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیة، شارح، کلانتر، سید محمد،‌ ج ۳، ص ۲۱۹، قم، کتابفروشی داوری، چاپ اول، ۱۴۱۰ق؛ بهجت، محمد تقی، جامع المسائل، ج ۲، ص ۴۱۵، قم، دفتر معظم‌له، چاپ دوم، ۱۴۲۶ق.

حتما بخوانید :   آیا آیه شریفه «أ فمن یهدی الی الحق أحق أن یتّبع أمّن لا یهدی...»، دلیل بر لزوم پیروی از ولی فقیه است، یا تنها بر سزاوارتر بودن این پیروی تأکید می‌کند؟

 

منبع : اسلام کوئست

لینک کوتاه جهت انتشار در شبکه های اجتماعی: https://www.yadali.ir/?p=11398
توجه : «مطلب شما را با نام خودتان منتشر می کنیم»
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۱۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

» پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
» پیام هایی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهد شد.
» قرارگاه مجاهدان مجاز به ویرایش ادبی نظرات شما سروران است.
» دیدگاه های ارسال شده توسط شما، در ابتدا توسط قرارگاه مجاهدان بررسی و سپس منتشر خواهد شد.