اگر کسی بین سال خمسی، برای تأمین نیاز زندگی قرض کند، آیا در پایان سال خمسی می‌تواند آن مبلغ را از درآمد سالش کسر کند و فقط خمس مابقی درآمدش را بپردازد؟

دسته: باید بدانیم , گنجینه پاسخ‌ها
بدون دیدگاه
یکشنبه - 23 دی 1397

به گزارش قرارگاه سایبری مجاهدان، در فرض سؤال، تنها در صورتی‌که تا قبل از سال خمسی بدهی‌ را پرداخت کند، مشمول خمس نخواهد بود، البته برخی[۱] مراجع مطلقاً این مبلغ را متعلق خمس ندانسته‌اند.
همچنین برخی[۲] مراجع در این‌باره می‌گویند، اگر قرض کردن، پس از کسب درآمد باشد، مبلغ پرداختی جهت ادای قرض، مشمول خمس نیست.
ضمائم:
پاسخ دفاتر مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[۳]
حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):
بدهی اعم از این‌که بر اثر قرض گرفتن باشد و یا بر اثر خرید نسیه یا وام اگر به خاطر تأمین مخارج سالانه زندگی همان سال درآمد باشد اگر بخواهد پرداخت نماید از درآمد سال کسر می‌شود، ولی اگر برای بدهی‏های سال‌های قبل باشد، هر چند مصرف درآمد سالانه برای پرداخت آن جایز است، ولی اگر تا پایان سال پرداخت نشود از درآمد سالانه استثنا نمی‌‌شود.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
قرضی که هزینه زندگی سال شود، می‌تواند مقدار آن را از درآمد همان سال کسر کنند و خمس ما زاد را پرداخت کنند؛ ولی نمی‌توانند قرض سال‌های قبل را از درامد این سال کسر کنند.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
چنانچه قبل از سال خمسی، بدهی خود را پرداخت کند مشمول خمس نیست، ولی چنانچه بعد از سال خمسی پرداخت کند خمس دارد.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
خیر.
حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی(مد ظله العالی):
اگر در بین سال براى مخارج خود قرض کند و پیش از تمام شدن سال منفعتى ببرد، نمى‌تواند مقدار قرض خود را از آن منفعت کسر نماید؛ مگر این که قرض بعد از حصول منفعت باشد، ولى مى‌تواند قرض خود را از منافع اثناى سال ادا نماید.
حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته):
اگر قبل از فرارسیدن سال خمسی، بدهی‌اش را ادا کند یا لااقل تا قبل از سال خمسی بدهی‌اش سررسید شده باشد، جزء مؤونه آن سال محسوب می‌شود و خمس به آن تعلق نمی‌گیرد. اما اگر بدهی تا زمان فرارسیدن سال خمسی پرداخت نشود و تا سر سال خمسی سررسید هم نشده باشد، به این مبلغ خمس تعلق می‌گیرد.
لینک به سایت استفتائات

حتما بخوانید :   علت نام‌گذاری کتاب شهید اول به «لمعه» و کتاب شهید ثانی در شرح لمعه به «الروضة البهیة» چیست؟

[۱]. آیت الله سیستانی.
[۲]. آیت الله وحید خراسانی.
[۳]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، سیستانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی)

 

منبع : اسلام کوئست

لینک کوتاه جهت انتشار در شبکه های اجتماعی: https://www.yadali.ir/?p=516
توجه : «مطلب شما را با نام خودتان منتشر می کنیم»
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

» پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
» پیام هایی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهد شد.
» قرارگاه مجاهدان مجاز به ویرایش ادبی نظرات شما سروران است.
» دیدگاه های ارسال شده توسط شما، در ابتدا توسط قرارگاه مجاهدان بررسی و سپس منتشر خواهد شد.